Fantasien er Gud

Er
der en gud eller er der ikke?

Er
der ikke?? Kan du bevise det??? Er der???? Kan du bevise det?????

Kan
du??????

Hvad tror du???????

Hvis nogen siger at han ikke tror – så er det noget han tror.

Hvad
er da sandhed?

Så længe jeg kan huske
tilbage, har sandheder i alle forklædninger tiltrukket mig uimodståeligt.
Tiltrukket på samme måde som Hamlet drages mod sin faders morder. Kredsende,
dissekerende, vantroende. Sådan forholder jeg mig til sandhederne.

Og
også til de mange fakta.

Vantroende

Jeg søger

noget håndgribeligt

som regnbuen

Jeg søger fordi det findes

Længes jeg

længes jeg

efter det

der

er

fordi det

ikke

er

Jeg søger fordi det ikke er. Derfor længes jeg – fordi det
er.

Sådan er det.

Ingen har patent på sandhed. Bortset måske fra den
sandhed:

JEG ER

Uhyrligt er det at den skuespiller

Blot ved et digt, en drøm om lidenskab

Kan tvinge sjælen ved indbildningskraften

Så at hans ansigt blev aldeles blegt.

Der
er en som siger, at vi skal blive som børn igen for at komme ind i Guds
Rige,  som jo er midt iblandt os. ved
troen,

som er
fantasien.

Og
fantasien er kunstnerens element., Det er fantasien, der er den magiske,
skabende kraft i den forestilling som materialiserer sig på scenen.

GUD

Er

fantasi

One thought on “Fantasien er Gud

Skriv et svar

